
Toezichthouder Krediet, Betalen, Sparen
- Hybride
- Amsterdam, Noord-Holland, Nederland
- € 62.000 - € 100.000 per jaar
Wil je bijdragen aan een eerlijke financiële markt en samenwerken in een betrokken team? Met jouw werk draag je bij aan financiële gezondheid en bescherming van consumenten in Nederland.
Over de functie
Als toezichthouder binnen het team Krediet, Betalen en Sparen (KBS) hou je toezicht op kredietverstrekking, het betalingsverkeer en de spaarmarkt. Je werkt aan het beschermen van consumenten tegen financiële risico’s zoals overkreditering. Je houdt toezicht op marktpartijen als banken, kredietverstrekkers en betaaldienstverleners. Door nieuwe wetgeving komen ook nieuwe marktpartijen onder ons toezicht, zoals aanbieders van achteraf betalen (Buy Now Pay Later). Komend jaar gaan we het toezicht op deze marktpartijen vormgeven.
Je draagt bij aan het opzetten en uitvoeren van toezichtonderzoeken. Je projecten starten met het onderzoeken van kansen voor verbetering en het signaleren van risico’s. Je onderzoekt de oorzaken van die risico’s en hoe we die kunnen aanpakken. Afhankelijk van je werkervaring is het ook mogelijk om projectleider te worden. Het doel van je werk is dat marktpartijen hun dienstverlening beter afstemmen op de behoeften van klanten.
Dit ga je doen:
Signaleren van risico’s en problemen op het gebied krediet, betalen en sparen
Analyseren van risico’s en hoe die verkleind kunnen worden
In kaart brengen van betrokken partijen
Opzetten en uitvoeren van toezichtonderzoeken
Samenwerken met marktpartijen om het klantbelang voorop te stellen
Team
Je komt terecht in het team Krediet, Betalen en Sparen binnen de afdeling Lenen, Sparen en Retailbeleggen. Dit multidisciplinaire team bestaat uit professionals met diverse achtergronden, zoals data-analisten, juristen en beleidsadviseurs. Samen werk je aan het versterken van een gezonde financiële markt en het beschermen van consumenten. We hechten veel waarde aan diverse perspectieven en een werkomgeving waarin iedereen zich gehoord voelt.
Interesse?
Dit vragen we:
⭐ Een afgeronde masteropleiding, bijvoorbeeld in financieel recht
⭐ Relevante werkervaring als toezichthouder, binnen de overheid of in de sector
⭐ Analytisch sterk: je bent in staat zelfstandig ontwikkelingen in markt en beleid te analyseren en deze te vertalen naar heldere, onderbouwde conclusies.
⭐ Doelgericht: je werkt met oog voor impact en klantbelang aan concrete verbeteringen.
⭐ Proactief: je neemt initiatief en werkt zelfstandig, maar zoekt ook actief de samenwerking op.
⭐ Samenwerking: je werkt effectief samen en draagt bij aan het gezamenlijke succes
⭐ Verbindend communiceren: je weet anderen mee te nemen in je inzichten en creëert draagvlak.
De deadline voor deze vacature is 7 september 2025.
Wat wij bieden:
📄 Je start met een jaarcontract met uitzicht op een vast dienstverband
💰 Een bruto jaarsalaris tussen €62.000 en €100.000 (36 uur, incl. 13e maand en vakantiegeld), afhankelijk van kennis en ervaring
⏰ 36-urige werkweek, werkdagen in overleg (bijv. 4x9)
🌴 199,5 vakantie-uren per jaar (bovenop je standaard roostervrije dag)
💻 Een laptop en een smartphone
📚 Uitgebreide trainings- en opleidingsmogelijkheden
🚆 Volledige vergoeding van OV-reiskosten (2e klas)
🏡 Thuiswerkvergoeding voor thuiswerkdagen
💪 Bijdrage aan een sportschoolabonnement
🚲 Aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een fiets- en deviceregeling en vergoeding voor je thuiswerkplek
Meer informatie?
Voor vragen over de vacature neem je contact op met Megan van Rooij via megan.van.rooij@afm.nl of 06 2738 7882.
of
Helemaal klaar!
Je sollicitatie is succesvol ingediend!
Sollicitatieproces
1. Solliciteer
Het proces begint bij jouw klik op de sollicitatiebutton. Vul het sollicitatieformulier in en klik op versturen.
2. Selectie cv
Wij proberen binnen 5 dagen na het verstrijken van de deadline te reageren op jouw sollicitatie. Hopelijk brengen we goed nieuws en nodigen we je uit voor een eerste gesprek.
3. Gesprekken
Er zijn altijd 2 gespreksrondes waarbij per gesprek 2 toekomstige AFM-collega’s aanschuiven. Uitzondering: bij studentstages vindt er 1 gespreksronde plaats met 2 toekomstige AFM-collega’s.
4. Assessment
Een online assessment kan onderdeel uitmaken van de procedure. Dat bekijken we per functie. Solliciteer je op een leidinggevende functie? Dan maakt een assessmentdag bij een extern bureau deel uit van het proces.
5. Aanbod en screening
Op het moment dat we je een aanbod doen, laten we een antecedentenonderzoek uitvoeren bij de Justitiële Informatiedienst. Daarnaast vindt een pre-employment screening plaats via DISA.
6. Welkom bij de AFM!
Na een positieve afronding van stap 1 tot en met 5 heten we je van harte welkom bij de AFM! Lees hier alvast alles over het integriteitsbeleid en de gedragscode van de AFM.