Contact Autoriteit Financiele Markten - Junior beleidsadviseur Accountancy & Verslaggeving
Overslaan naar content

Junior beleidsadviseur Accountancy & Verslaggeving

  • Hybride
    • Amsterdam, Noord-Holland, Nederland
  • € 55.000 - € 85.000 per jaar

Vertaal risico’s en ontwikkelingen in de accountancysector naar concreet en impactvol beleid

Over de functie

Als junior beleidsadviseur Kwaliteit Accountancy & Verslaggeving (KAV) breng je risico’s en trends binnen de accountancysector scherp in beeld. Je verdiept je in actuele thema’s zoals fraude, duurzaamheid of het gebruik van AI en andere tools door accountantsorganisaties. Daarbij werk je onder andere met data, die je analyseert en vertaalt naar inzichten. De resultaten verwerk je in interne en externe rapporten en publicaties. Je draagt ook bij aan toezichtonderzoeken. Denk aan het uitvoeren van literatuuronderzoek en het verzamelen en analyseren van gegevens. Zo ontdek je wat er speelt in de sector en werk je samen met collega’s aan concrete aanbevelingen. Daarmee versterk je het toezicht op accountantsorganisaties en help je dit toekomstbestendig en effectief te maken.

Een greep uit je werkzaamheden

  • Verzamelen en analyseren van data uit verschillende bronnen

  • Deelnemen aan toezichtonderzoeken

  • Schrijven van teksten voor rapporten en publicaties

  • Vertalen van risico’s naar beleidsvoorstellen en impactdoelstellingen

  • Samenwerken met toezichthouders en collega’s uit verschillende teams en disciplines

Team

Je werkt in het multidisciplinaire team Data en Risicoanalyse (DRA), dat bestaat uit data-analisten, beleidsmedewerkers en juristen. De afdeling KAV bestaat uit vijf andere teams. Bij toezichtvraagstukken werk je regelmatig samen met toezichthouders van deze teams of andere afdelingen.

De deadline voor deze vacature is 7 september 2025.

Interesse?

Dit vragen we:

⭐ Minimaal 1 jaar relevante werkervaring, bij voorkeur binnen een grote organisatie

⭐ Een WO-diploma; de studierichting maakt minder uit. Affiniteit met accountancy is wel belangrijk

⭐ Je hebt affiniteit met het doen van onderzoek en bij voorkeur heb je hier ook ervaring mee

⭐ Analytische vaardigheden: complexe informatie snel begrijpen en verwerken
⭐ Schrijfvaardigheid: professioneel en begrijpelijk teksten kunnen opstellen voor verschillende doelgroepen.
⭐ Plannen en organiseren: het beheren van meerdere taken tegelijk, stellen van prioriteiten en bewaren van het overzicht.
⭐ Samenwerken: effectief samenwerken met collega’s om gezamenlijke doelen te bereiken.

Wat wij bieden:

📄 Je start met een jaarcontract met uitzicht op een vast dienstverband

💰 Een bruto jaarsalaris tussen €55.000 en €85.000 (36 uur, incl. 13e maand en vakantiegeld), afhankelijk van kennis en ervaring

⏰ 36-urige werkweek, werkdagen in overleg (bijv. 4x9)

🌴 199,5 vakantie-uren per jaar (bovenop je standaard roostervrije dag)

💻 Een laptop en een smartphone

📚 Uitgebreide trainings- en opleidingsmogelijkheden

🚆 Volledige vergoeding van OV-reiskosten (2e klas)

🏡 Thuiswerkvergoeding voor thuiswerkdagen

💪 Bijdrage aan een sportschoolabonnement

🚲 Aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een fiets- en deviceregeling en vergoeding voor je thuiswerkplek

Meer informatie?

Voor vragen over de vacature neem je contact op met Jay Oemardien (recruiter) via jay.oemardien@afm.nl of 06 46 81 13 67.

of

Sollicitatieproces

1. Solliciteer

Het proces begint bij jouw klik op de sollicitatiebutton. Vul het sollicitatieformulier in en klik op versturen. 

2. Selectie cv

Wij proberen binnen 5 dagen na het verstrijken van de deadline te reageren op jouw sollicitatie. Hopelijk brengen we goed nieuws en nodigen we je uit voor een eerste gesprek.

3. Gesprekken

Er zijn altijd 2 gespreksrondes waarbij per gesprek 2 toekomstige AFM-collega’s aanschuiven. Uitzondering: bij studentstages vindt er 1 gespreksronde plaats met 2 toekomstige AFM-collega’s.

4. Assessment

Een online assessment kan onderdeel uitmaken van de procedure. Dat bekijken we per functie. Solliciteer je op een leidinggevende functie? Dan maakt een assessmentdag bij een extern bureau deel uit van het proces.

5. Aanbod en screening

Op het moment dat we je een aanbod doen, laten we een antecedentenonderzoek uitvoeren bij de Justitiële Informatiedienst. Daarnaast vindt een pre-employment screening plaats via DISA.

6. Welkom bij de AFM!

Na een positieve afronding van stap 1 tot en met 5 heten we je van harte welkom bij de AFM! Lees hier alvast alles over het integriteitsbeleid en de gedragscode van de AFM.